Świetlica szkolna
czynna codziennie od godz. 7.00 do 17.00
opiekunowie:
p. Ewa Urbańska
p. Jolanta Waszkowska
p. Izabela Chrolenko
p. Anastasia Koropatnistka
p. Bożena Sierant
Zadania programowe pracy w świetlicy
- „zapoznanie dzieci z możliwościami zdrowego i pożytecznego organizowania sobie czasu wolnego, przyswajanie dobrych nawyków w tym zakresie;
- tworzenie warunków dla rozwoju indywidualnych zainteresowań, wzbogacanie ich o nowe propozycje działań dla zespołu, powiązanie z życiem wiedzy zdobytej w czasie lekcji, wdrażanie do korzystania z udostępnionych dzieciom dóbr kultury, rozwijanie wielostronnej aktywności twórczej i postaw motywacyjnych;
- kształtowanie postaw społecznych podczas kontaktów między uczestnikami zajęć w czasie tworzenia świadomie sytuacji, sprzyjających współdziałaniu, nabywaniu umiejętności koleżeńskiego współżycia i kierowania się ważnymi dla zbiorowości normami i kryteriami postępowania;
- planowe oddziaływanie na postawy społeczno – moralne dzieci, pomoc szkole w przezwyciężaniu aktualnych trudności w tej dziedzinie i negatywnych wpływów środowiska, budzenie refleksji moralnych i szerszych zainteresowań społecznych w nawiązywaniu do życiowych doświadczeń dzieci;
- pomoc dzieciom o obniżonym poczuciu własnej wartości w uzyskaniu wyższej samooceny poprzez zgodny z ich możliwościami wkład w życie zespołu i zdobywanie na tej drodze uznania i poczucia przydatności.”
Kierunki pracy z wychowankami jako proces
ciągły i systematyczny
- Monitorowanie procesu adaptacji uczniów klasy I do środowiska szkolnego.
- Rozbudzanie aktywności oraz wrażliwości poznawczej i społecznej zakresie zagospodarowania czasu, jako profilaktyka zachowań ryzykownych.
- Kształtowanie postawy twórczej poprzez rozwijanie kultury żywego słowa, działania artystyczne, sportowe, przyrodnicze.
- Wzmacnianie oraz zacieśnianie pozytywnych więzi i relacji z domem, szkołą, ojczyzną małą- lokalną, miastem – wielokulturową Łódź, dużą – krajem. Przybliżanie sylwetki patrona i innych, wybranych wybitnych Polaków.
- Kształtowanie postaw samorządności, samodzielności, obowiązkowości, odpowiedzialności oraz otwartości na współpracę i działanie. Organizowanie zabaw, zajęć, konkursów o tematyce patriotycznej, obywatelskiej.
- Egzekwowanie wprowadzanych norm z zakresu ABC – dobrego wychowania.
- Działania na rzecz uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Autorska koncepcja pracy w świetlicy
Od 2010 r. miesięczny plan pracy świetlicy powstaje w oparciu o Kalendarium świąt typowych i nietypowych. Po jego analizie oraz analizie planu wychowawczego, profilaktycznego, informacji zawartych w kartach zgłoszenia do świetlicy oraz wniosków po każdym roku szkolnym. Plan ten podlega bieżącej weryfikacji, a proponowane zagadnienia są w tzw. kategoriach wpływu dzieci na ich wybór do zajęć.
I kategoria – wywołujące zainteresowanie, zaciekawienie dzieci
II kategoria – wybrane przez nauczyciela
III kategoria – wynikające z potrzeby chwili – zaistniałej sytuacji
Przygoda z szachownicą
Przygoda z szachownicą to tytuł programu autorskiego do prowadzenia zajęć warcabowo-szachowych w świetlicy szkolnej, będące jedną z propozycji spędzania czasu wolnego. Do programu powstał projekt „Szachy inaczej”, który prezentowany był na Forum Innowacyjnych Nauczycieli w 2011r. Zdobył II miejsce w Polsce i na zaproszenie Microsoft prezentowany był jako jeden z trzech w marcu 2012 r. podczas Europejskiego Forum Innowacyjnych Nauczycieli w Lizbonie.
Cele zajęć szachowych
- Przedstawienie wielu możliwości (ćwiczenia techniczne, twórczość plastyczna, literacka, graficzno-logiczna.) organizowania i spędzania czasu wolnego ( indywidualnie, w parze, w grupie) przy wykorzystaniu znajomości podstaw gry w szachy.
- Pobudzanie do działań w kierunku kształcenia operacji podstawowych takich jak: analiza i synteza oraz operacji pochodnych, do których zaliczamy: porównywanie i uogólnianie.
- Rozpoznawanie i nazywanie kierunków na płaszczyźnie szachownicy.
- Pogłębianie i utrwalanie wiedzy o figurze płaskiej, jaką jest kwadrat.
- Opanowanie podstawowych zasad gry w szachy.
- Motywowanie do pracy nad sobą w kierunku rozwijania wyobraźni, dedukcji i przewidywania, wytrwałości, ciekawości, pokonywania własnych słabości, rozwijania zdolności.
- Praca w kierunku dowartościowania i podnoszenia samooceny dzieci.
- Ukierunkowanie działań dzieci zdolnych.
- Rozbudzanie empatii, chęci niesienia pomocy.
- Przygotowanie do samokształcenia i poszukiwania informacji w dostępnych źródłach.
Ośrodki zainteresowań
Chcąc wyjść naprzeciw potrzebom dzieci podejmujemy starania o takie organizowanie otoczenia by umożliwiało jak najlepszy, wszechstronny rozwój w przyjaznym otoczeniu. Dlatego też, proponujemy dzieciom działania w różnych ośrodkach zainteresowań uruchamianych na stałe lub czasowo, stosownie do potrzeb i zainteresowań. Przedstawiane dzieciom propozycje to: Modelarstwo, Zaczarowane igły, szydełka i druty, Świetlicowy teatrzyk, Plastyka, Majsterkowanie, Zabawy tematyczne, Zabawy badawcze, Gry dydaktyczne, Zabawy i zajęcia muzyczne, Gry i zabawy ruchowe, Zajęcia czytelnicze, Zajęcia porządkowo-dekoracyjne, Zajęcia multimedialne i audiowizualne, Dzieci – dzieciom.
*zajęcia czytelnicze odbywają się o różnych porach, są zależne od aktywności dzieci.